Vertėjas

Labas

AUDITO ATRANKOS ETAPAI IR REIKŠMĖ



   Atrankos etapai
        Antras valstybinis audito reikalavimas (2012) sako, kad auditas turi būti planuojamas taip, kad būtų atliktas laiku ir efektyviai.
Kiekvieno atrankos būdo pasirinkimas turi būti siejamas su išlaidų ir naudos įvertinimu. Kuris atrankos būdas bebūtų naudojamas, atrankai būtina kruopščiai pasirengti.
Audito atranka gali būti suskirstyta į šiuos atrankos etapus:
1)      atrankos planavimas;
2)      atrankos apimties nustatymas;
3)      pavyzdžių atranka;
4)      pavyzdžių testavimas;
5)      atrankos rezultatų vertinimas (A. Kustienė, 2012).
Atrankos planavimas. Nusprendęs taikyti atrankos metodus, auditorius turi ją tinkamai suplanuoti. Atranką lemia šie veiksniai:
a)      audito tikslai;
b)      visuma ir atrankos vienetas;
c)      klaidos (savarankiškuose testuose) ar nukrypimų (pasitikėjimo testuose) apibrėžimas;
d)     atrankos dydis. Jį sąlygoja:
1)      reikalinga garantija (arba priimtina rizika) atsižvelgiant į kitus atitinkamus duomenų šaltinius,
2)      toleruotinos klaidos ar nukrypimų dydis,
3)      tikėtinos klaidos ar nukrypimų dydis,
4)      stratifikacija.
Atrankos vienetas yra koks nors atskiras pavyzdys iš visumos elementų. Savarankiškuose testuose atrankos vienetas gali būti sumos, sudarančios sąskaitos likutį, pagrindiniai sandoriai ir piniginiai vienetai. Pasitikėjimo testuose atrankos vienetas priklauso nuo kontrolės būdo. Pavyzdžiui, jei kontroliuojama kiekviena pardavimo sąskaita faktūra, tai ji ir bus atrankos vienetas.
Prieš darydamas atrankos testus, auditorius turi aiškiai apibrėžti tuos testų rezultatus ir sąlygas, kurie bus laikomi klaidomis ir nukrypimais. Juos lemia audito tikslai (J. Kabašinskas, I. Toliatienė, 1997). Anot, V. Lakio (2007), J. Mackevičiaus (2001), D. Daujotaitės (2006), G. W. Cosserat (2004) pagrindinis audito tikslas – įvertinti, ar finansinė atskaitomybė rodo tikrąją įmonių finansinę būklę, ar finansinė atskaitomybė parengta pagal bendruosius apskaitos principus bei teisės aktus.
Audito atrankos dydį lemia keturi tarpusavyje susiję veiksniai, kurių kiekvienas reikalauja auditoriaus logikos.
Audito rizika yra tokia priimtina rizika, kad baigus audito procedūras bus padarytos pagrįstos išvados.
Toleruotina klaida ar nukrypimų dydis yra maksimali klaida, kurį auditorius yra pasirengęs priimti visumoje ir ramiai daryti išvadą, kad audito tikslai bus pasiekti. Toleruotina klaida yra ne tas pats, kas svarba, susijusi su finansine atskaitomybe. Ji gali būti galutinai apibrėžta tik turint visos apimties, tinkamą finansinę atskaitomybę.
Kuo didesnė toleruotina klaida ar nukrypimo dydis, tuo mažesnis atrankos dydis.
Tikėtina klaida ar nukrypimų dydis. Jeigu prieš atlikdamas testus auditorius tikisi klaidų ar nukrypimų, pavyzdžiui, remdamasis ankstesnių metų testų rezultatais arba vidaus kontrolės įvertinimu, jis turi į tai atsižvelgti pasirinkdamas atrankos metodus ir nustatydamas atrankos dydį.
Stratifikavimas yra visumos padalijimas į žemesnės eilės visumas. Jis atliekamas tada, kai tikimasi, kad tiriami objektai (dokumentai, įrašai žurnaluose ar knygose) turės tam tikrais atžvilgiais panašias charakteristikas. Tai sumažina atskirų objektų variacijų laipsnį. Stratifikuodamas auditorius daugiau dėmesio gali skirti tiems objektams, kur mano esant silpnųjų vietų, esminėms klaidoms (J. Kabašinskas, I. Toliatienė, 1997).
Svarstydamas visumos, iš kurios bus atrinkta imtis, charakteristikas, auditorius gali nuspręsti, kad tinkama taikyti stratifikaciją arba lyginamojo svorio atrinkimą.
530 – asis TAS (2009) skelbia, kad audito efektyvumas gali būti padidintas, jei auditorius naudoja stratifikaciją visumai, kurią padalija į atskiras povisumes, turinčias skiriamųjų požymių. Stratifikacijos tikslas yra sumažinti vienetų kintamumą kiekvienoje stratoje ir todėl leisti sumažinti imties dydį, kartu nedidinant atrankos rizikos.
Atliekant detaliuosius testus, visuma dažnai yra suskirstoma pagal piniginę vertę. Dėl to audito pastangos gali būti orientuotos į didesnės vertės vienetus, kadangi šiuose vienetuose gali būti didžiausia vertės padidinimo iškraipymų tikimybė. Atitinkamai visumą galima suskirstyti pagal atitinkamus požymius, kurie parodo didesnę iškraipymo riziką, pavyzdžiui, atliekant gautinų sumų  vertės sumažėjimo testus, vertinant gautinas sumas, likučiai gali būti suskirstyti pagal jų apmokėjimo pradelsimo laikotarpį.
Audito procedūrų, taikomų stratos vienetų imčiai, rezultatai gali būti numatomi tik tiems vienetams, kurie sudaro šią stratą. Norėdamas padaryti išvadą dėl visos visumos, auditorius turi įvertinti reikšmingo iškraipymo riziką, susijusią su bet kokia kita visumą sudarančia strata. Pavyzdžiui, 20 procentų visumos vienetų gali sudaryti 90 procentų sąskaitų likučių vertės. Auditorius gali priimti sprendimą patikrinti šių vienetų imtį. Auditorius įvertina šios imties rezultatus ir padari išvadą dėl 90 procentų sąskaitų likučių vertės atskirai nuo 10 procentų sąskaitų likučių vertės (iš šių vienetų bus atrinkta tolesnė imtis arba bus atliktos kitos audito įrodymų rinkimo procedūros, arba šie vienetai gali būti laikomi nereikšmingais).
Jei ūkinių operacijų grupė ar sąskaitos likutis buvo padalytas į stratas, kiekvienai stratai iškraipymas turi būti ekstrapoliuojamas atskirai. Kiekvienai stratai ekstrapoliuoti iškraipymai yra sujungiami vertinant galimo iškraipymo įtaką visai ūkinių operacijų grupei ar sąskaitos likučiui.
Atliekant detaliuosius testus, gali būti veiksminga nustatyti atrankos vienetą kaip individualų piniginį vienetą, kuris kartu su kitais tokiais vienetais sudaro visumą. Atrinkęs specifinius piniginius visumos vienetus, pavyzdžiui, gautinų sumų likučius, auditorius gali patikrinti, konkrečius vienetus, pavyzdžiui, atskirus likučius, kuriuose yra šie piniginiai vienetai. Vienas iš šio metodo privalumų nustatant atrankos vienetą yra tai, kad audito pastangos orientuotos į didesnės vertės vienetus, kadangi yra didesnė tikimybė, kad jie bus atrinkti, ir jų imties dydis yra mažesnis. Šis metodas gali būti taikomas kartu su sisteminio atrinkimo metodu ir yra veiksmingiausias, kai vienetai pasirenkami naudojant atsitiktinį atrinkimą (530 – asis TSA, 2009).
Atrankos apimties nustatymo etape didžiausią dėmesį reikia skirti apskaitos duomenų populiacijai ir jos išsisklaidymui nustatyti. Populiacija yra vienarūšių duomenų visuma, iš kurios daroma atranka. Akivaizdus populiacijos skaidymo pagrindas – įregistruota piniginė suma. Tačiau tai ne vienintelis populiacijų skaidymo būdas. Visuma gali būti skaidoma pagal tam tikrus požymius, rodančius didesnę klaidų riziką. Pavyzdžiui, tikrinant gautinų sumų įvertinimą, likučiai gali būti suskirstyti pagal įsiskolinimo trukmę. Auditorius gali patikrinti visus didesnės vertės objektus, kuriuose gali būti didesnių potencialių klaidų ir visus į klaidas linkusius objektus (A. Kustienė, 2012).
Nustatant imties dydį, auditorius turi nustatyti ar atrankos rizika sumažinta iki priimtino lygio. Imties dydis turi įtakos mėginių ėmimo lygį rizikai, kad auditorius yra pasirengęs priimti. Kuo mažesnė riziką auditorius nori priimti, tuo didesnis imties dydis turi būti (HKSA 530 Audit Sampling, 2010).
Auditorius turi tinkamai parinkti populiaciją, iš kurios daroma atranka, kad ji atitiktų numatytus audito tikslus. Daugelis apskaitos populiacijų labai išsisklaidžiusios. Statistiškai tas išsisklaidymas matuojamas standartiniu nuokrypiu. Nestatistiškai jis įvertinamas apžvelgiant sumų išsidėstymą. Tarkime, kad inventorizacijos generalinė visuma gali turėti tokius bruožus:
1)      10 pozicijų, kurių kiekvienos suma didesnė kaip 50 tūkst. litų;
2)      100 pozicijų, kurių kiekvienos suma nuo 10 tūkst. iki 49 tūkst. litų;
3)      1000 pozicijų, kurių kiekvienos suma mažesnė kaip 10 tūkst. litų.
Toks platus išsisklaidymas reikalauja santykinai didelės atrankos tam, kad būtų atspindėta visuma. Kitoms aplinkybėms nesikeičiant didesnis atrankos apimties ir atvirkščiai. Atrankos apimtis gali būti mažesnė ir efektyvesnė, jei didelio išsisklaidymo populiacija suskaidoma į prasmines grupes. Tuomet iš kiekvienos grupės atliekama atranka arba taikoma 100 proc. testas. Populiacijos skirstymas į dalis įgalina auditorių daugiau pastangų skirti dalykams, kur didžiausia klaidų tikimybė.
Akivaizdus populiacijos skaidymo pagrindas – įregistruota piniginė suma. Auditorius galėtų daryti taip:
1.      Patikrinti visas 10 pozicijų daugiau kaip 50 tūkst. litų.
2.      Atrinkti santykinai didelį skaičių pozicijų, kurių sumos nuo 10 tūkst. iki 49999 litų.
3.      Atrinkti santykinai mažą skaičių pozicijų, kurių sumos mažesnės kaip 5 tūkst. litų.
Užregistruotos piniginės sumos – ne vienintelis populiacijų skaidymo būdas. Skaidymo baze gali būti ir klaidos tikimybė. Aprašytojo patikrinimo metu tam tikroje inventorizacijos įrašų ir skaičiavimų natūroje. Šiuo atveju auditorius gali pageidauti 100 proc. patikrinti į klaidas linkusius objektus.
Populiacijos išsisklaidymas gali būti išmatuotas ir atliekant bandomąją atranką: audito procedūros daromos su maža populiacijos atranka. Toks bandymas padeda įgyti geresnį supratimą apie nukrypimus tarp apskaitos ir audito įvertinimų. Pavyzdžiui, patikrinus 20 – 30 inventorizacijos objektų gali pasirodyti, jog iš tikrųjų šie elementai išsisklaidę labiau nei sumos registruose. Tai gali parodyti auditoriui, kad atrankos apimtis turi būti didesnė nei iš pradžių planuota. Jei auditoriui nėra priežasčių manyti, jog tarp apskaitos ir audito įvertinimų yra svarbių skirtumų, gali užtekti ir apskaitoje užfiksuotų sumų išsisklaidymo išmatavimo.
Nustatęs atrankos apimtį auditorius turi nuspręsti, kokie atrankos būdai bus naudojami ir kaip bus atrenkami pavyzdžiai (J. Mackevičius, 2001 m.).
Anot, A. Kustienės (2012) ir J. Mackevičiaus  (2001), audito pavyzdžių atranka – toks etapas, kai auditorius privalo atrinkti pavyzdžius, kurie reprezentuotų visumai, t. y. kad atrinkti pavyzdžiai turėtų visumos savybes. Svarbu, kad visi tokie pavyzdžiai būtų patikrinti arba juos galima būtų patikrinti.
 Siekiant teisingai nustatyti atrankos dydį, siūloma naudoti stratifikaciją (sluoksniavimą). Stratifikacija – tai procesas, kai visuma dalijama į smulkesnes dalis. Kiekviena smulkesnė dalis (strata) vertinama kaip atrankos vienetų grupė, turinti panašias savybes. Kiekvienas atrankos vienetas turi priklausyti tik vienai stratifikacijos grupei (sluoksniui). Stratifikacija sudaro galimybes auditoriui pritaikyti audito tikslams kiekvieną konkretų atrankos vienetą, tarkime, kur yra didžiausia materiali klaida arba jos tikimybė. Pavyzdžiui, auditorius gali atkreipti dėmesį į didesnes pirkėjų skolas ir nustatyti reikšmingas skolų klaidas.
Audito atrankos tikslas yra gauti išvadas apie visumą, iš kurios atrinkti pavyzdžiai. Pavyzdžius reikia atrinkti taip, kad jie reprezentuotų visą visumą, turėtų visų jos objektų ypatumas. Atranka nereprezentatyti, jei nepaimta iš visos visumos. Būtina garantuoti, kad kiekvienoje stadijoje visi atrankos vienetai turėtų pakankamai didelę galimybę būti patikrinti.
Paprastai taikomi šie atrankos reprezentatyvumo metodai: atsitiktiniai parenkami svertiniai vidurkiai, sisteminė ir atsitiktinė atranka. Vieno ar kelių objektų iš eilės atrinkimas paprastai nebus reprezentatyvus (J. Kabašinskas, I. Toliatienė, 1997).
Esant sisteminei atrankai papildomai reikia įvertinti, kurią visumos dalį ši klaida veikia ir esant galimybei, praplėsti imtį ir toje srityje atlikti papildomas audito procedūras. Numatoma atlikti srities, veikiamos sisteminės klaidos, 100 proc. patikrinimą – tokiu būdu visos sisteminės klaidos bus surastos ir nereikės ekstrapoliuoti (projektuoti).
Atsitiktinė atranka gali atsirasti visose ūkinėse operacijose – tiek atrinktose tikrinti (patekusiose į imtį), tiek sudarančiose likusią, nepatikrintą tiriamąją visumą. Tiriamai visumai reikia ekstrapoliuoti (projektuoti) tik atsitiktines klaidas, siekiant nustatyti jų galimą dydį visoje tiriamoje visumoje. Esant abejonių, ar klaida turi būti priskirta sisteminėms, ar atsitiktinėms klaidoms, reikia papildomai analizuoti klaidos atsiradimo aplinkybes ir, tik neįrodžius jos sistematiškumo, klaida turėtų būti priskirta atsitiktinėms klaidoms ir kartu su kitomis ekstrapoliuota tiriamai visumai (Audito strategija, 2008).
Pavyzdžių testavimo etapu auditorius išrenka konkrečius testus atrinktiems pavyzdžiams tirti. Ypač reikia atkreipti dėmesį į vadinamuosius probleminius pavyzdžius, t. y. į tuos, kuriuose įtariama esant klaidų ir apgaulių. Testavimo metu auditorius siekia gauti kuo daugiau objektyvių duomenų. Gali atsitikti, kad auditorius, naudodamas tam tikrus testus, negaus pakankamai patikimų duomenų ir turės pripažinti, kad naudojo netinkamus testus (J. Mackevičius, 2001).
 Turėdamas atrinktus pavyzdžius, auditorius gali kiekvienam iš jų atlikti išankstinius audito testus. Jeigu pavieniams pavyzdžiams to padaryti neįmanoma, jiems turi būti atliktos alternatyvios procedūros, pateikiančios advekačius audito duomenis. Jei alternatyvių procedūrų negalima atlikti, auditorius turi numatyti, kokį poveikį jo išvadoms padarys probleminiai objektai, kuriuose gali būti klaidų. Pagaliau auditorius gali pripažinti, kad testas buvo netinkamas, jei negalima gauti pakankamų duomenų. Šiuo atveju ieškoma alternatyvių audito duomenų kitais testais (J. Kabašinskas, I. Toliatienė, 1997).
Atrankos rezultatų įverinimas – baigiamasis ir sudėtingiausias atrankos etapas. Jo metu gauta informacija turi didžiausią įtaką formuluojant auditoriaus išvadą (J. Mackevičius, 2001).
Šiame etape auditorius turi:
1)      išanalizuoti atrankos pavyzdyje rastas klaidas;
2)      rastas atrankos pavyzdyje klaidas pritaikyti visumai;
3)      iš naujo įvertinti atrankos riziką (J. Mackevičius, 2001: A. Kustienė 2012).
Analizuodamas klaidas, rastas atrankos pavyzdyje, auditorius pirmiausia nustato, ar analizuojamas vienetas tikrai yra klaida. Toliau jis turi apibrėžti sąlygas, kurios apibūdina klaidą, ieškoti tinkamų audito įrodymų klaidai įvertinti (J. Mackevičius, 2001).
Auditorius rastas klaidas turi įvertinti ne tik kiekybiškai, bet ir kokybiškai. Kokybinis atrankos klaidų įvertinimas apima klaidų atsiradimo sąlygų ir priežasčių nagrinėjimą, jų įtaką kitiems finansinės veiklos rodikliams. Svarbu atkreipti dėmesį į klaidų pobūdį. Praktika rodo, kad daugelis klaidų turi bendrų bruožų, t. y. jos atsiranda tose pačiose ūkinėse operacijose, veiklos padaliniuose, tuo pačiu laikotarpiu. Tokiais atvejais auditorius turėtų nuspręsti, ar tikslinga patikrinti visus visumos vienetus, turinčius tuos pačius požymius (A. Kustienė, 2012).
Antras auditoriaus tikslas – rastąsias atrankos pavyzdyje klaidas pritaikyti visumai, iš kurios jis buvo atrinktas. Šis atrankos rezultatų vertinimo būdas vadinamas klaidų ekstrapoliavimo į visumą būdu. Jo esmė – klaidos ekstrapoliavimas turi neprieštarauti pavyzdžio atrankos metodui. Jeigu visuma buvo padalyta į sudėtines dalis, tai kiekvienos dalies klaidų ekstrapoliavimas atliekamas atskirai, o rezultatai sudedami (J. Mackevičius, 2001).
Yra taikomi tokie pagrindiniai ekstrapoliavimo metodai:
1)      koeficientų;
2)      skirtumų;
3)      atitvėrimo.
Koeficientų metodą rekomenduojama taikyti tuomet, kai visuma yra vienalytė, nėra nustatytų didelių atsitiktinių klaidų. Ekstrapoliuota klaidų suma apskaičiuojama pagal tokią formulę:
Atrankos pavyzdžiuose rastų klaidų suma x Tiriamos visumos suma
Atrankos pavyzdžių suma
Šio metodo pranašumas yra tas, kad ekstrapoliavimo procesas yra labai paprastas, nereikia specialių statistikos žinių ir specialios programinės įrangos.
Skirtumų metodu ekstrapoliuota suma tiriamoje visumoje apskaičiuojama pagal tokią formulę:
         Atrankos pavyzdžiuose rastų klaidų suma x Tiriamos visumos vienetų suma
Atrankos pavyzdžių vienetų skaičius

Skirtumų metodas nerekomenduojamas taikyti tada, kai tiriamos visumos vienetai yra skirtingo dydžio.
Atitvėrimo metodas taikytinas tada, kai nustatoma, kad yra sisteminių klaidų. Tuomet tikslinga izoliuoti visumos dalį veikusias sistemines klaidas ir ją patikrinti 100 procentų arba ekstrapoliuoti rastas sistemines klaidas tik šiai visumos daliai (A. Kustienė, 2012).
Perkeldamas atrankos rezultatus į visumą, toliau auditorius turi jį iš naujo įvertinti atrankos riziką. Jis turi apsvarstyti visus atvejus, kada visumos klaidos gali viršyti toleruotiną klaidą. Kai ekstrapoliuojama visumos klaida viršija toleruotiną klaidą, auditorius iš naujo turi įvertinti atrankos riziką. Jeigu toji rizika nepriimtina, jis turi nuspręsti, ar reikia daugiau audito testų ir procedūrų (J. Mackevičius, 2001).
Autorės nuomone, audito atranka susideda iš penkių etapų. Atrankos planavimo etape auditorius turi krupščiai ištirti visumą, iš kurios daroma atranka, įvertinti jos apimtį, struktūrą, ypatybes. Nustatydamas atrankos dydį auditorius turi apsvarstyti, ar audito rizika yra sumažinta iki priimtino lygio. Atrankos pavyzdžių parinkimo etape auditorius turi pasirinkti atrankos pavyzdžius taip, kad jie reprezentuotų visumą, t.y. turėtų visumai būdingų savybių. Atrinktų pavyzdžių testavimo etape kiekvienam atrinktam pavyzdžiui auditorius turi pritaikyti tokias audito procedūras, kurios labiausiai tinka konkrečiam audito tikslui pasiekti. Atrankos rezultatų įvertinimo etape auditorius turi nustatyti, ar pasitvirtina preliminarus atitinkamų visumos požymių įvertinimas. Atrankos rezultatų įvertinimas turi didelę įtaką auditoriaus nuomonės pareiškimui.
Šie atrankos etapai būdingi atliekant tiek vidaus kontrolės, tiek ūkinių operacijų ir sąskaitų likučių auditą. Visi atrankos etapai svarbūs, nes jų metu atliktri darbai lemia atrankos kokybę.

2.2. Audito atrankos būdai

Auditorius prieš pasirinkdamas atrankos būdą, turi žinoti kiekvieno iš jų ypatumus ir numatyti, kurį būdą naudojant būtų gauti pakankami ir tinkami audito įrodymai, kartu ir kokybiškesni audito rezultatai. Be to, auditorius turi įvertinti, ar turima duomenų visuma ir audituojamo subjekto veiklos ir apskaitos pobūdis apskritai leidžia taikyti atranką.
Darant atranką gali būti naudojami du būdai:
1)      statistinis;
2)      nestatistinis (A. Kustienė, 2012).
Statistinis atrankos būdas – tai duomenų atrinkimas ir įvertinimas siekiant pateikti išvadą apie visumą, remiantis tikimybių teorijos dėsniais. Svarbiausia išskirti požymius, kurie reprezentuotų visumą. Kad būdas būtų laikomas statistine atranka, yra dvi būtinos sąlygos: duomenys turi būti atrinkti atsitiktiniu būdu; rezultatams vertinti ir matuoti naudojami statistiniai metodai (J. Mackevičius, D. Raziūnienė, 2011).
Statistinė atranka gali būti atsitiktinė, kai kiekvienam aibės vienetui užtokrina vienodą tikimybę būti paimtam į imtį, ir sisteminė. Pastaruoju atveju parenkamas atsitiktinis pradžios taškas x, paskui, pasirinkus tam tikrą skaičių n, atrenkami visi x + n, x + 2n, x + 3n ir kiti vienetai. Svarbu, kad atrinkimo intervalas nesutaptų su visumos pasiskirstymo kitimu (J. Mackevičius, R. Valkauskas, 2007).
Statistinis atrankos būdas garantuoja aukštą rezultatų kokybę ir todėl yra labiausiai paplitęs pasaulinėje audito praktikoje (Aудитopcкий cлoвapь, 2003).
Gali būti taikomos šios atrankos būdo rūšys:
1.      paprastoji atsitiktinė atranka;
2.      sisteminė atsitiktinė atranka;
3.      stratifikuotoji atranka;
4.       sankaupų atranka (J. Mackevičius, D. Raziūnienė, 2011).
Paprastoji atsitiktinė atranka yra tokia, kai stebimi objektai parenkami atsitiktinai (traukiant burtus, naudojant atsitiktinių skaičių lentelę ir pan.). Pavyzdžiui iš 44 dokumentų reikia atrinkti devynis atsitiktiniu atrankos metodu. Atsitiktiniam ėmimui panaudoję skaičių generaciją (arba atsitiktinių skaičių lentelę) gavome tokius skaičius: 2, 8, 9, 13, 23, 24, 28, 42, 43. Kadangi atranka atspindi visumą, laikome, jog šie 9 dokumentai atspindi visus 44 dokumentus (J. Mackevičius, D. Raziūnienė, 2011).
Atsitiktiniai atrankai užtikrinti, turi būti šios sąlygos:
·   vienalytė populiacija;
·   populiacijoje turi būti dokumentai, atspindintys visus veiklos elementus;
·   populiacija neturėtų atspindėti ciklinės veiklos.
Tokią atranką sunku pritaikyti, kai dokumentai saugomi skirtingose vietose ir skirtingai numeruojami (A. Kustienė, 2012).
Sisteminė atsitiktinė atranka yra kitas statistinės atrankos metodas. Taikant šį metodą,  iš visumos elementų sąrašo k dydžio intervalu imamas kiekvienas objektas, o pirmas objektas parenkamas atsitiktinai. Pavyzdžiui, iš 1000 dokumentų reikia atrinkti 100 elementų. Į atranką turi patekti kas dešimtas dokumentas, nes 1000/100 = 10. Jei numeris 7 atsitiktinai išrinktas iš pirmojo dešimtuko sąrašo elementai, tai atranką formuojama pradėdami šiuo numeriu, toliau žemyn einant pagal sąrašą, pasirinkdami 7 elementą iš kiekvienos dešimties elementų grupės (L. Westfall, 2008 – 2009).
Startifikuota atranka – tai atranka, kai visuma dalijama į vienarūšes dalis –  stratas. Jose objektai imami proporcingai atsitiktinės atrankos būdu. Pavyzdžiui, iš 44 dokumentų reikia atrinkti devynis, kad gautume stratifikuotą imtį. Atlikę duomenų grupavimą pagal audituojamą požymį, nustatėme, kad turime penkias vienarūšes vienetų ėmimą į atranką. Grupių dažniai tokie: 2, 9, 22, 10, 1. Pirmą ir antrą bei ketvirtą ir penktą grupes sujungiame ir iš kiekvienos paimame po du vienetus; iš trečiosios grupės paimame penkis vienetus. Taip gauname devynis vienetus ar kitaip tariant – audituotinus dokumentus. Konkrečių dokumentų atrinkimą atliekame pasinaudoję skaičių generacija, t.y. atsitiktinai. Tokiu būdu gauname iš devynių dokumentų sudarytą stratifikuotą atranką, kuri atspindi visą generalinę aibę (J. Mackevičius, D. Raziūnienė, 2011).
Sankaupų atranka – kai visuma suskaidoma į panašias sankaupas – grupes, paprastosios atsitiktinės atrankos būdu atrenkamos kelios sankaupos, kurių visi objektai tiriami. Pavyzdžiui, 44 dokumentus suskirstome į devynias sankaupas, atsižvelgdami į audituojamo požymio ar požymių savybes, ir nustatome panašias devynias grupes ar dokumentų sankaupas. Toliau iš kiekvienos sankaupos atrenkame po vieną dokumentą atsitiktiniu būdu, panašiai kaip sisteminėje atrankoje. Iš penkių skaitmenų atsitiktiniu būdu ištraukiamas skaičius 3, todėl iš kiekvienos sankaupos paimame trečiu numeriu pažymėtą dokumentą. Taip gauname iš devynių dokumentų sudarytą sankaupų atranką (J. Mackevičius, D. Raziūnienė, 2011).
Nestatistinis atrankos būdas atranka, kurios metu auditoriai rezultatams pareikšti nenaudoja statistikos metodų. Duomenys gali būti atrinkti tiek atsitiktiniai, tiek naudojant kitus atsitiktinumu nepagrįstus būdus. Naudodamas šią atranką auditorius remiasi profesinėmis žiniomis ir patirtimi. Ši atranka ne visada gali būti objektyvi, nes ji priklauso nuo auditoriaus profesinio pasirengimo. Tačiau jeigu auditorius gerai žino testo tikslus ir testuojamos aibės savybes, nestatistinė atranka gali duoti patikimų rezultatų.
Audito literatūroje (Lakis, 2007) išskiriami tokie nestatistinės atrankos metodai:
1)      paranki;
2)      kvotinė;
3)      įvertinimo;
4)      "sniego kamuolio".
Paranki atranka grindžiama  lengviausiai prieinamų tiriamos visumos elementų atrinkimu. Atliekant parankią atranką, daroma prielaida, kad nėra priežasties, dėl kurios kita tiriamos visumos dalis būtų kitokia negu atrinkta testuoti. Tačiau tokios atrankos atveju auditorius negali būti tikras, kad atrinkti vienetai reprezentuoja visumai. Todėl gauti atrankos rezultatai negali būti pritaikyti visumai (A. Kustienė, 2012).
Kvotinos atranka – tai atranka, kai tiriama visuma skaidoma į grupes pagal įvairius požymius ir iš kiekvienos grupės nustatoma kvota atrankai. Vienetai, kuriuos būtina tirti pagal kvotą, atrenkami auditoriaus nuožiūra (J. Mackevičius, D. Raziūnienė, 2011).
Įvertinimo atranka – atranka, kai auditorius atrenka tuos visumos vienetus, kurie jo nuomone, geriausiai reprezentuoja tiriamai visumai. Toks atrankos metodas pasitvirtina tuomet, kai auditorius gerai žino visą tiriamą visumą. Šio metodo trūkumas tas, kad atrankos rezultatų negalima pritaikyti visai visumai.
"Sniego kamuolio" atrankos metodo esmė ta, kad jos metu, atsižvelgiant į informaciją, gautą tiriant ankstesnius pavyzdžius, didinimas pavyzdžių skaičius. Atsitiktinai parinkus testuoti tam tikras ūkines operacijas, toliau atrenkami tie elementai, kurie susiję su atrinktais pavyzdžiais. Taikant šį metodą dažniausiai atrenkamos tos operacijos, kuriose yra sisteminė klaida: atrenkami tie nauji pavyzdžiai, kurie susiję su tyrimo metu nustatytomis klaidomis. Todėl šiuo metodu gautus atrankos rezultatus bandant pritaikyti visumai, gautos klaidos įvertinimas yra nepagrįstai didelis (A. Kustienė, 2012).
Audito praktikoje prie nestatistinės atrankos priskiriama chaotiška atranka. Ji gali būti naudojama kaip atsitiktinės atrankos alternatyva, jeigu daroma prielaida, kad auditoriai patenkinti atrankos reprezentatyvumu. Ją naudojant svarbu išlaikyti chaotiškumą, t. y. neatrinkti vienetų, kuriuos lengviausiai audituoti, nes tada bus pažeistas atrankos reprezantatyvumas.
 Nestatistinis būdas dažniausiai naudojamas tais atvejais, kai audituojamos visumos elementų nedaug, kai tikrinama apimtis neesminė arba kai nedidelė dalis esminių elementų sudaro didžiąją dalį visumos. Nėra reikalo naudoti statistinį būdą, tarkime, atliekant debitorių auditą, jeigu jų yra 10 arba per 1000, tačiau 10 debitorių įsiskolinimų suma sudaro 80 proc. visos debitorinio įsiskolinimo sumos (J. Mackevičius, R. Valkauskas, 2007).
Atranka laikoma didelė, kai tikrinama 30 pozicijų esant stipriai kontrolei ir vidaus auditui. Jei nėra vidaus audito, atrenkama 35. Atranka vidutinė, kai, nustačius vidaus kontrolės silpnąsias vietas, tikrinama 50 pozicijų. Jei vidaus kontrolė neefektyvi, tikrinamos 75 pozicijos. Kai nėra vidaus kontrolės, atliekami tik savarankiški testai (J. Kabašinskas, I. Toliatienė, 1997).
Negalima naudoti nestatistinio atrankos būdo siekiant sumažinti atrenkamų elementų skaičių. Jų skaičių reikia nustatyti pagal tą pačią formulę, kuri naudojama darant statistinę atranką. Jeigu auditorius, abejoja rezultatais, gautais naudojant nestatistinį atrankos būdą, jis privalo padidinti audituojamų elementų skaičių (J. Mackevičius, R. Valkauskas, 2007 m.).
Atliekant statistinę atranką, imties vienetai atrenkami taip, kad visi atrankos vienetai turėtų apibrėžtą galimybę būti atrinkti. Atliekant nestatistinę atranką, imties vienetų atrinkimas priklauso nuo auditoriaus sprendimo. Kadangi atrankos tikslas suteikti tinkamą pagrindą audito išvadoms apie visumą, iš kurios atrinkta imtis, svarbu, jog auditorius atrinktų reprezentatyvią imtį, kad būtų išvengta tendencingumo atrenkant imties vienetus, kuriems būdingos tipiškos visumos charakteristikos (530 – asis TSA, 2009).
Statistinė atranka skiriasi nuo nestatistinės tikimybių teorijos matuojant riziką ir įvertinant atrankos rezultatus panaudojimu. Pasirinkdamas statistinės ar nestatistinės atrankos procedūras, auditorius, atsižvelgdamas į konkrečias aplinkybes, turi pasverti šių procedūrų naudą ir išlaidas joms atlikti. Akivaizdžią naudą statistinė atranka duoda tada, kai:
a)      priimtinesnė, nes auditorius gali tvarkingiau planuoti auditą. Auditas dėl statistinės atrankos mechanizmo negali būti atliktas, kol nenustatytas toleruotinos klaidos dydis ir audito patikimumas. jie turi būti gauti iš atrankos duomenų;
b)      tiksliai apibrėžia reikalingą atrankos dydį. Kartais auditorius subjektyviai pasirenka logiką numatydamas toleruotiną klaidą ir reikalingą pasitikėjimo lygį, apibrėždamas statistinį metodą ir atrankos, patenkinančius jo tikslus, dydį;
c)      testo rezultatų įvertinimas ir atrankos rizika (nustatomas kiekis) gaunami tikslesni (J. Kabašinskas, I. Toliatienė, 1997).
Nesvarbu, kokia atranka bus naudojama, svarbu, kad siekiama svarbiausio jos tikslo: kad kiekvienas atrinktas kuo visapusiškiau reprezentuotų aibę. Jeigu nesilaikoma šios sąlygos, imtis bus neobjektyvi (J. Mackevičius, 2001).
Autorės nuomone, darant atranką taikomi du būdai: Statistinis ir nestatistinis. Statistinis atrankos būdas – tai duomenų atrinkimas ir įvertinimas siekiant pateikti išvadą apie visumą, remiantis tikimybių teorijos dėsniais. Svarbiausia išskirti požymius, kurie reprezentuotų visumą. Kad būdas būtų laikomas statistine atranka, yra dvi būtinos sąlygos: duomenys turi būti atrinkti atsitiktiniu būdu; rezultatams vertinti ir matuoti naudojami statistiniai metodai.
Nestatistinis atrankos būdas – atranka, kurios metu auditoriai rezultatams pareikšti nenaudoja statistinių skaičiavimų. Duomenys gali būti atrinkti tiek atsitiktinai, tiek naudojant kitus, matematiniu atsitiktinumu grįstus būdus.

2.3. Audito atrankos reikšmė

Auditoriai, spręsdami, taikyti ar ne atranką audito procese, pirmiausia turi atsižvelgti į vienetų skaičių visumoje. Jeigu joje yra keli vienetai, tikslinga patikrinti visą 100 proc. visumos. Kitas svarbus veiksnys, turintis įtakos auditoriaus apsisprendimui taikyti atranką, yra informacijos reikšmingumas (J. Mackevičius, R. Valkauskas, 2007). Jeigu atliekamos ūkinės operacijos yra nereikšmingos ir jose galima klaida neturės įtakos įmonės finansiniams rezultatams  bei informacijos vartotojų sprendimams, auditorius gali pasirinkti vieną ar kitą atrankos būdą. Svarstydamas daryti atranką ar pasirinkti kitus audito įrodymų gavimo būdus, jis taip pat atsižvelgia į laiko bei pinigų sąnaudas (J. Mackevičius, D. Raziūnienė, 2011).
Jei yra audituojama  generalinė visuma arba jei norima susidaryti tik bendrą vaizdą, toks procesas nėra vadinamas atranka. Audito testai, taikomi visumos elementams, turintiems konkretų požymį, irgi nėra audito atranka arba tam tikros visumos dalies audito atranka, nes tie elementai nebuvo parinkti kaip reprezentatyvus pavyzdys. Šie elementai gali turėti tam tikrų visumai būdingų bruožų, tačiau ne visada gali teisingai pateikti išvadą apie visumą. Prie atrankos nepriskiriami tokie testai ir procedūros kaip žodinė darbuotojų apklausa, raštiškų paaiškinimų surinkimas, atsakymų į užklausas surinkimas, vidaus kontrolės testavimas anketomis, apskaitos peržiūrėjimas ieškant neįprastų įrašų, personalo ir procedūrų stebėjimas (J. Mackevičius, 2011)
Darant atranką, iškyla tokių pagrindinių problemų:
1)      auditorius patikrina tik dalį visumos, tačiau nuomonę turi pareiškti apie visą visumą;
2)      patikrinta dalis niekada negali visiškai užtikrinti visumos rezultato patikimumo, taigi objektyviai egzistuoja tam tikra rizika (A. Kustienė, 2012).
Svarbu, kad auditorius darydamas atranką sutrumpintų audito laiką, sumažintų audito apimtį ir sąnaudas, tačiau surinktų pakankamų ir tinkamų audito įrodymų (J. Mackevičius, D. Raziūnienė, 2011).
Autorės nuomone, auditorius spręsdamas ar taikyti atranką turi atkreipti dėmesį į vienetų skaičių visumoje ir informacijos reikšmingumą. Darant atranką auditorius turi stengtis, kad atrinktoji dalis kuo objektyviau atspindėtų visumą, tačiau išlieka tam tikra rizika, nes auditorius patikrina tik dalį visumos, o išvadas turi padaryti apie visumą. Patikrinta visumos dalis negali užtikrinti visumos rezultato patikimumo.